Khamis, 4 April 2013

Audit firm dan peak period


Pejam celik pejam celik sekejap je kita dah sampai April 2013.....rasa baru je semalam 01.01.2013....cepat betul masa berlalu....HOW TIME FLIES!!!

Tapi bagi aku, bila masuk je bulan April tiap-tiap tahun (sebenarnya baru 3 tahun) haha....propa lebih ye...mesti aku akan bermonolog
"La da bulan 4 dah, hurm rasa macam baru je habis peak period" =(...

Rasanya setiap audit firm akan ade PEAK PERIOD ni, which is korang kena "BERUMAH TANGGA" di office...:-(....yup...dalam hati...(nasib aku tak kawin lagi- eh apa kena mengena....garu kepala)...untuk firm lain aku tak pasti...tapi firm yang aku jadi kuli sekarang keja sekarang, tempoh bulan April till August tu la waktu-waktu yang KRITIKAL!!!ye tanpa bayaran OT....sob sob sob....PASRAH....dan akan ada kata-kata yang berbisik di telinga aku...
" duhai Fadilah, keja itu satu ibadah, jadi ikhlaskan hatimu"
wah betul-betul ayat pasrah ni....
meja den...ni sofware yang digunakan untuk buat akaun


Tahun ni akan clash dengan bulan RAMADHAN....sama macam tahun lepas...hurm...cuma beza tahun lepas dah penghujung peak period kita baru mula sambut ramadhan...tapi tahun ni...nampaknya....akan lama sikit la ber PEAK PERIOD masa dalam bulan RAMADHAN.....adoi....nampaknya BERBUKA PUASA di opis la ye....sob sob sob.....tak pe la dugaan dan pengalaman mematangkan usia....CEWAH....

Normally masa ni la kami-kami akan di "PAKSA" - suka atau tak, no choice...siapkan report lebih cepat dari biasa untuk elak client-client kena penalty
** i cant imagine if i dalam big 4, lagi dasyat kot**
(kadang-kadang geram gak aku...asal la depa ni hantar dokumen ni lambat)...well what to do...dia orang kan client...
CUSTOMER IS ALWAYS RIGHT DEAR
^_~

iyakan aje lah labu....
yela dalam negara kita ni kebanyakkan syarikat tempoh kewangan mereka akan berkhir pada December. ...so kena lodge annual return within 6 months from year ended....tak nak lodge tak pe....nanti bayar saja penalty ok....okey tu dah masuk pulak company secretary....kalau nak cerita panjang jela lak t, memang panjang la cite nya nak masukkan bab AGM bagai....kuwang-kuwang, kalau aku rajin nanti aku update pasal tu....

untuk firm aku yang PALING KRITIKAL di kalangan KRITIKAL....antara bulan 5 dengan 6, sebab kena submit form TAX (B and P), before 30 JUNE, dengan nak buat akaun, tax n fill in the form....fuhhhh....hongeh den....tahun ni paling adventure kot sebab ade 2 orang staff dah resign
( tu la boss, sape suh bayar gaji murah, kan depa dah lari g tempat lain) - marah ni....marah ni!!! - -ko pikir bos ko takuta dengan marah kau Fadilah..^_~buang masa aje ko marah senah...

kes form ni pun sama gak, nape lah dia orang suka bagi dokumen last-last minit....
lagi sekali aku PASRAH weh....

calculator is my best 'fren' masa kat opis...huhuhuh

so tahun ni, untuk kali yang ke 4 aku berhadapan dengan PEAK PERIOD ni....and "THE BEST THING is" yang ni paling mencabar, sebab clash dengan RAMADHAN n staff-staff yang dah de pengalaman 2 - 3 tahun dah resign....yang tinggal yang masih freshy n trainees...tu lagi 1 mencabar tu....nak mengajar, kadang-kadang kita ajar lain dia buat lain, memang akan bertukar jadi "HULK" gak la kan....hahahaha...tapi tak pe...kan orang kata kita BELAJAR dari KESILAPAN....

selingan ni...kantoi...hahaha


ok den nak sambung kijo....tata!!





Tiada ulasan:

Catat Ulasan