Isnin, 15 April 2013

Tips untuk menghadiri temuduga


Assalamualaikum dan salam sejahtera

Memandangkan esok aku akan menghadiri interview so aku nak share dengan uolls pe yang patut korang prepare masa nak hadiri temuduga 

selalunya aku terus TERJAH je untuk interview...tapi ni macam dah lama je aku tak g interview so buat la preparation sikit...(korang nampak tak, usia & pengalaman mematangkan seseorang)

so antara perkara-perkara penting tu :-

SEBELUM HARI INTERVIEW

  • selepas confirm tarikh dan waktu interview (maknanya lepas korang terima panggilan talipon), study la sikit2 tempat yang korang kena pergi nanti, salin la alamat lengkap & no. phone, so tade la kelam kabut korang nak pergi t kan
  • lepas tu korang boleh la study sikit2 pasal background company tu, sape dia nya director, dia nya nature business dia n etc yang related to that company. (Sebab ada company akan tanya ni, ada gak yang tak tanya)
  • masa korang apply kerja tu, so dia akan ade list kan tugas-tugas yang akan korang buat t, so make sure korang study sikit, pe tugas yang korang kena buat jika korang di terima nanti, so bila kena tanya nanti, tade la menggelabah kan....PENTING TU!!
  • and penting gak, korang just get ready dengan pengetahuan am tentang berita-berita yang kira tops masa tu - PENTING...bukan isu hangat tentang gosip ye...:)
  • oh before terlupa, masa korang terima panggilan tu cuba korang tanya lagi sekali pada individu yang membuat panggilan tu, (untuk confirmkan je), dan tunjukkan yang korang bersungguh-sungguh untuk jawatan yang korang pohon tu, apa yang korang perlu bawa nanti,contohnya yang resume dan sijil-sijil tu memang wajib kan, cuma mungkin ada company yang akan mintak yang asal dan yang photostat yang telah di sahkan, gambar ukuran passport, (dari segi pengalaman aku, even tak diterima lagi, dia orang mintak gak, 2 lak tu, cis), salary slip, photostat ic yang telah di sahkan...macam-macam, so kenalah tanya ye...just BE PREPARED okey!!

SEMASA HARI TEMUDUGA 


sumber : google

  • Pastikan korang berpakaian kemas dan sopan ye
  • Sila datang awal dan  PUNCTUAL !!
  • incase korang terlambat / tidak dapat hadir / ingin postpone temuduga tersebut, sila call company tersebut ye, dan seeloknya sila beritahu pada person yang call korang hari tu....jangan korang tak datang korang senyap je tau...tak baik gitu, silap-silap nama korang akan di BLACKLIST nanti...naya je
  • sila bawak stationery korang ye, alat tulis dan kalkulator (kalau jawatan yang di pohon tu berkaitan dengan kerja yang melibatkan angka, macam yang relate dengan akaun)
  • Sila pastikan , perut anda telah di isi ye, jangan nanti dalam bilik intebiu tu perut korang buat dondang sayang lak ye...;)
  • semasa menjawab soalan-soalan intebiu tu, senyum dan tunjukkan diri korang yakin...(even korang tak tahu betul ke tak ape yang korang jawab tu) and pastikan korang pandang muka person yang interview korang tu, let say kalau dia pandang mata korang, korang pandang je mata dia balik (aku penah kena macam ni, sabar je la aku) - dia buat macam tu sebab nak tengok tahap keyakinan diri korang macam mane...
  • dan lepas dah habis intebiu tu jangan lupa ucapkan TERIMA KASIH ye....:)


Addition tips:-

  • untuk korang yang apply jawatan macam audit exect or account exect, just BE PREPARED dengan software akaun yang company tu guna....
  • contohnya :- kalau masa korang nak apply job tu mesti dia nyatakan yang korang perlu mahir/tahu guna software UBS/MYOB and etc sebab MAYBE korang akan kena buat ujian sikit...
  • dulu aku penah kena buat akaun guna UBS lepas dia intebiu aku tu, nasib expert (hahaha - nasib company yang aku keja sekarang ni guna UBS, so aku tahu lah gak even tak prepared dan expect pun dia suh aku buat akaun masa tu just ape yang penting kena tahu what should DEBIT and CREDIT
  • another company, dia suh aku buat PENYATA PENYESUAIAN BANK secara manual, adoi...back to primary secondary school ni , layan je la...

ok korang, rasa-rasanya tu je la yang aku nak share

wish me luck ye...^_~





Tiada ulasan:

Catat Ulasan