Selasa, 30 April 2013

PTPTN


Assalamualaikum

Dah lunch ke korang??
ok aku yakin kat sini, ramai antara kita yang terikat dengan loan PTPTN
betul tak??
Rasa BURDEN gak nak kuar duit RM 100++, every month nak bayar kan.
Dulu masa every sem, duit masuk je, riang gembira kan...ha sekarang time nak bayar
aduhhhhh....sakittttt....

Yela, adat meminjam,kena la bayar balik...betul tak...??

Dengan kos pentadbiran dia yang terlalu mahal ,
RM 60++,every month...hurm...let say for the 1st year tu...
based on the schedule uolls kena bayar dalam RM 70.00++, so tolak admin fee dia tggl berapa je yang uolls bayar kan sebenarnya untuk hutang uolls...
so bila la nak habis, betul x???
RM 60++ tu before korang apply UJRAH atau aku panggil conventional system..
cekik darah betul...

beza ujrah & conventional system
 bila fikir2 kenapa perlu bayar admin fee yang SANGAT MAHAL & TAK RELEVAN better la aku apply UJRAH, admin fee dia pun murah sikit dari yang sistem terdahulu tu...

kenapa aku kata tak relevan, sebab bagi aku memang tak relevan, dia caj aku every month but statement pun dia tak hantar kat aku...ape la salahnya kalau dia hantar statement tu, tak setiap bulan, once a year pun jadilah. 

so bila dah apply UJRAH, admin fee dia dah murah sikit, dalam RM 20++, tapi bergantung gak pada berapa loan yang korang buat, macam aku RM 26K...nangis ooo nak bayar ni sampai habis...
**PENGSAN SEKEJAP**
time ni baru la terpikir kenapalah aku tak apply JPA dulu

dengan sistem UJRAH, korang akan bayar fix amount every month, tak macam yang conventional, dia akan meningkat tiap2 tahun.
2-3 tahun pertama memang la komitmen bulanan dia murah, but then bila masuk tahun lepas tu, komitmen korang akan bertambah dan lagi lebih dari komitmen bulanan yang UJRAH sistem.

cuma aku rasa bengang, kenapa la dia tak hantar statement yang baru kat aku, berapa bulanan yang aku patut bayar dengan UJRAH sistem ni, pe la salahnya kalau dia hantar tak pun email je...ni tak...aku tak tau berapa aku kena bayar...
ISHHHH TAK PATUT BETULLL

dan aku malas nak kol, sebab lama kot nak tunggu turn...habis la kredit aku....
nak pegi PTPTN pun tade masa dengan rehat yang 1 jam, memang tak sempat kot nak tunggu turn...dah la ramai orang 

kalau duit banyak memang dah buat habis je...dapat diskaun 20%, banyak tu dalam 5K ++ gak....
sape mau sponsor...??
hahaha!!

so korang boleh fikir ye...mana yang korang nak..
UJRAH @ CONVENTIONAL @ TAK BAYAR LANGSUNG & BLACKLIST
those yang nak semak berapa baki pinjaman korang boleh
 KLIK SINI YE

and those yang nak apply UJRAH, tak sure still available ke tak

boleh cek dekat web PTPTN 
untuk kepastian
atau hubungi hotline depa, tapi kena tunggu turn la ye...
SILA SABAR MENANTI okey!!









Tiada ulasan:

Catat Ulasan