Jumaat, 22 Mac 2013

KERANA NILA SETITIK


Assalammualaikum dan salam hari Jumaat untuk semua...
mari kita perbanyakkan berselawat di hari Jumaat yang penuh barakah ...

Just nak share dengan korang sume lately banyak betul aku terserempak dengan orang2 mintak sedekah dekat dengan kawasan berhampiran terminal one tu...
Bagi aku itu satu 'budaya' yang tak sihat la...
KENAPA...
yela 'budaya' macam ni la menggalakkan manusia2 yang di anugerahkan kekuatan fizikal untuk mencari rezeki dengan cara yang mudah...just duduk tepi satu sudut...bawak 1 bekas duit...then dengan penuh berharap orang yang lalu lalang akan letak duit di situ....

MY POINT HERE,
TAK SEMUA MEREKA2 YANG DUDUK MEMINTA SEDEKAH TU MALAS UNTUK BEKERJA..
ada di antara mereka yang betul2 tak  tak berupaya nak membanting tulang 4 kerat dia orang untuk mencari sesuap nasi...dan mereka hanya jumpa itu je jalan penyelesaian yang dia ada...

TAPI!!!
ade beberapa kes yang buat aku serik nak hulurkan pada mereka2 yang duduk di tepi2 sudut sambil menadah tangan atau yang bawak bekas2 duit tu....

1. aku penah terserempak dengan orang yang macam ni, bila duduk nak mintak sedekah dia kelepotkan (korang paham kan kelepot tu ape, aku tak tau nama lain untuk perkataan ni, SUMPAH UOLLS) kaki dia macam orang cacat gitu,
and ade 1 hari tu, aku terserempak dengan dia yang baru bangun dari tempat dia selalu duduk untuk mintak sedekah tu, and OHHHH NO....selama ni dia berlakon rupanya kaki dia ok je, and dia sihat, kebetulan masa tu hujan...and aku nampak dia berlari masa tu...alahai...

sumber : google
Orang2 kita ni kan pemurah, sebab tu ramai orang2 yang masih mampu untuk bekerja mengambil jalan mudah untuk dapatkan duit...and aku sangat yakin dia orang boleh dapat RM X,XXX.XX sebulan...

DISEBABKAN orang-orang yang macam ni la aku was-was nak letak seringgit/2 ringgit ke...SANGAT...aku TAK AKAN bagi...unless orang tu ade la inisiatif lain which is bukan duduk siti tadah tangan/letak bekas duit semata....ATLEAST ade la tisu ...so bila aku tnya berapa...then orang tu akan cakap...
"tak kisah dik, berapa adik ikhlas"
so aku tade la ralat sangat kan....
betullah orang kata...
KERANA NILA SETITIK ROSAK SUSU SEBELANGAN...
DI SEBABKAN ORANG2 YANG SIHAT NI PEMALAS HABIS ORANG YANG BETUL2 XBERDAYA TU TERIMA AKIBAT
 **tangan yang memberi lebih baik dari yang menerima**

tak kisahlah berapa kita nak memberi, asal hati kita ikhlas ye...

sumber : mr. google



Tiada ulasan:

Catat Ulasan