Rabu, 3 Julai 2013

RAMADHAN BULAN MULIA

Assalamualaikum....

Sekejap je masa berlalu kan, alhamdulillah setahun sudah berlalu dan sekarang kita bakal bertemu semula dengan bulan yang cukup mulia....

Kurang dari seminggu kita akan meyambut Ramadhan, di mana bulan yang mewajibkan umat Islam berpuasa, bukan sahaja menahan lapar dan dahaga di siang hari, tapi dalam masa yang sama juga melatih diri kita untuk menahan/ mengawal diri dari melakukan perkara-perkara yang boleh membatalkan ibadah atau pun mengurangkan pahala puasa kita pada hari tersebut. Jadi kena lah berusaha dan bersungguh dalam menjalankan ibadah puasa kita pada tahun ni...manelah kita tau kan, ini RAMADHAN yang terakhir untuk kita.

Pada kawan-kawan yang masih ade baki hutang puasa tahun lepas yang masih tak berbayar jangan lupa ganti ye, masih ada masa lagi kan...so next time jangan le bayar hutang di saat akhir.

Dan masa ni le peluang untuk kita lipat gandakan amalan kita contohnya korang boleh buat cara seperti di bawah untuk khatam Alquran ( actually aku jumpa di facebook, ade orang post - so aku share di sini)

Alquran itu terdiri dari hampir 600 mukasurat kalau dibagi dlm 30hri mnjdi 20 mukasurat per hari

Memang kalau dilihat macam susah tapi kalau dibagi dlm tiap sholat fardu akan jadi mudah . Ini ertinya , baca tiap habis sholat 4 mukasurat. Kalau bgini kita akan dapat mengkhatamkannya diakhir bulan ramadhan

Bayangkan setiap orang baca pesan ini dan mengkhatam Alquran. Bayangkan pahala yg bakal kamu raih nanti.

Ketika anda ingin menyebarkan pesan ini, setanpun mencegahnya.
Setan cakap tak usah SEBARKAN, tak penting, BUANG-BUANG MASA saja'

Sebenarnya banyak sangat kan keistimewaan bulan RAMADHAN ni, so untuk kawan-kawan saya semua selamat menjalani ibadah puasa ye dan untuk adik-adik yang baru nak belajar berpuasa tu chaiyok-chaiyok.

Kawan-kawan jom kita sama-sama  doakan untuk adik-adik dan saudara-saudara baru kita yang baru nak menjalani ibadah puasa pada tahun ni dapat menjalani ibadah puasa mereka dengan baik. Amin.



p/s: jangan le mengikut 'nafsu' ketika hendak berbuka ye, especially bila di bazar ramadhan

1 ulasan:

  1. hehee..kalau nak p bazaar bawak duit sikit je :p keh2..

    sama2lah kita beramal pada bulan ramadhan y mulia ^^

    BalasPadam